Voorjaarsprogramma

13 mei in de Sint Joriskerk Drempt en 20 mei in de Laurentiuskerk Varsseveld

Al vormt de muziek van Johann Sebastian Bach de hoofdmoot voor het Bachkoor Doetinchem, uitstapjes naar ander repertoire worden nu en dan gemaakt om de mogelijkheden van het koor te verrijken en dwarsverbanden te ontdekken. Zo staan in dit concert een aantal werken uit de Engelse en Italiaanse late Renaissance op het programma, muziek ook die via diverse componisten haar invloed tot aan Bach heeft gehad.

In dit programma wordt deze prachtige (deels ook vroeg-barokke) muziek met haar lange en rustige lijnen geplaatst tegen enkele moderne stukken die eigenlijk op dezelfde leest geschoeid zijn. De “Stile Moderno”, de monodie, die in de 17e eeuw meer en meer opgang maakte blijft in deze muziek links liggen: de lange lijnen van de muziek van bijvoorbeeld Whitacre, Gjeilo en ook Rheinberger, roept associaties op met de muziek van Palestrina, Tallis en Lotti.

Zo bouwt Lotti met zijn indringende Crucifixus een geweldige polyfone stapeling van klank en dissonanten, Gjeilo doet op een heel andere manier in Kyrie Eleison hetzelfde. Vandaar de woorden tijdloos en ontroerend in het motto van dit programma.

  • Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594):  Sicut Cervus 
  • John Bennet (1575-1614): Weep, o mine eyes 
  • John Wilbye (1574-1638): Draw on, sweet night
  • Thomas Tallis (1505-1585):  If ye love me 
  • Antonio Lotti (1667-1740): Crucifixus a 8 
  • Joseph Rheinberger (1839-1901): Uit Drei Geistliche Gesänge op. 69:  Abendlied 

PAUZE

  • Ola Gjeilo (1978):  Ubi Caritas 
  • Ola Gjeilo: Uit The Spheres: Kyrie Eleison  
  • Eric Whitacre (1970): Lux Aurumque 
  • Pēteris Vasks (1946): Pater Noster 
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) & Knut Nystedt (1915-2014):  Immortal Bach (Komm Süsser Tod)